maandag 3 juni 2013

Varkenshaas met sesam

In de koelkast had ik nog een mooi stuk varkenshaas liggen. Die zou ik morgen gaan bereiden, bedacht ik me gisteravond in bed. Maar hoe? Ik had in de kast ook nog een potje mierikswortelpasta (van de biowinkel) staan die ik nog nooit gebruikt had. Hoewel op het potje staat dat je het kan gebruiken bij ei, rundvlees en gerookte vis, besloot ik het lekker eigenwijs te combineren met het varkensvlees.
En het lukte allemaal prima; het zal er leuk uit, en het was ook nog eens best wel makkelijk!
Dit was de eerste keer dat ik op deze manier een varkenshaas bereidde (en zonder recept). Het vlees had precies de goede gaarheid toen ik het aansneedt, en was zacht en mals.

Varkenshaas met sesam
(Eigen recept, voor 4 personen)

Ingrediënten:
- ca. 500 gram varkenshaas (aan één stuk), op kamertemperatuur
- 1 tl mierikswortelpasta
- 1 el bruine basterdsuiker
- 1 el sojasaus
- 1 tl sesamolie
- sesamzaad (ca. 6 el)

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 180 °C graden.
- Zet vast een ovenschaal klaar met wat heet water erin.
- Meng in een kommetje de mierikswortelpasta met de suiker, sojasaus en sesamolie.
- Schenk de marinade over het vlees. Laat ca. 20 minuten staan en draai de varkenshaas tussendoor een keer om.
- Strooi de helft van het sesamzaad op een bord.
- Verhit wat olie in een koekenpan, zorg dat het heet is. Schroei de varkenshaas snel dicht aan alle kanten. Dit gaat echt snel, in 30-60 seconden ben je hiermee klaar.
- Leg de varkenshaas vanuit de pan in het sesamzaad en strooi de rest van de sesam eroverheen zodat het vlees aan alle kanten bedekt is.
- Giet het water uit de ovenschaal en doe het vlees erin. Schuif de schaal in de oven en laat de varkenshaas in ca. 15-17 minuten verder garen.
- Laat de varkenshaas na garing in de oven ca. 5 minuten rusten (ik legde het stuk op een voorverwarmd bord met aluminiumfolie erover).
- Snijdt het vlees vervolgens in (ca. 16) plakjes en verdeel over de borden.

De varkenshaas serveerde ik met rijst, spruitjes en kroepoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten