maandag 16 mei 2016

Banaanhavermout cake (en een nieuwe Hema taartwedstrijd)

Jaja, het is weer zover! De Hema heeft opnieuw een taartwedstrijd georganiseerd! Nu ter ere van hun 90-jarig bestaan. De Hema heeft al eerder een taartwedstrijd gehouden in 2011. Het winnende exemplaar, een notencaramelkoek, werd na een half jaar lang verder ontwikkelen in productie genomen. Het eindresultaat kan je overigens nu nog steeds in het gebakschap van de Hema zien liggen.


Ik kwam er pas een week geleden achter dat deze wedstrijd opnieuw in het leven was geroepen! Met de deadline voor aanmelden op zondag 15 mei was het haasten geblazen om iets nieuws te bedenken en te ontwikkelen! Want ik wilde natuurlijk wel meedoen.
Het bedenken ging op zich redelijk snel. Maar vanwege mijn studie was er niet heel veel ruimte om de keuken in te duiken. En ook niet om boodschappen te doen! Vorige keer had ik meer tijd en had ik een stuk of 10 taarten gemaakt en op tafel uitgestald, zodat een testpanel bestaande uit vrienden en familie even konden komen proeven. Daar had ik deze keer dus (helaas!) geen tijd voor, dus ik maakte onderdelen van de taart eerst los voordat ik hem 'in elkaar' ging zetten.

Helemaal soepel ging het niet. Bijna had ik niks meer opgestuurd naar de Hema. Maar na proeven en aandringen van mijn ouders en zussen heeft de Hema toch een extra deelnemer gekregen.

Een goed recept voor chocoladeglazuur met witte chocolade is nog niet zo eenvoudig! Ik had een recept van een patissiere gebruikt voor mijn eerste (test)versie. Maar 'gumminess all over' was toch niet helemaal de textuur die ik wilde hebben. De chocolade 'puur' (na tempereren) over de taart heen ging ook niet ideaal omdat deze laag natuurlijk helemaal hard werd (jaja, goed getempereerd :P) waardoor er barsten in kwamen zodra je er een mes in wilde zetten!
Ik wilde een manier vinden waardoor de chocolade wel zo zacht is dat je er makkelijk in kan snijden zonder dat de hele 'schil' breekt (of zonder dat je continu het mes moet opwarmen om de chocolade plaatselijk te smelten), maar dat het ook zo stevig is dat je vingers er niet aan blijven plakken (zoals de eerste testglazuur). Er ik wil ook niet dat het smelt zodra je je vinger er tegenaan zet!

De gelatine in het recept die het geheel een mooie glans geeft, ging uit het recept. Hiermee was ook de het toffee-achtige mondgevoel verdwenen. Een combinatie met slagroom leverde wel een zachtere stevige chocolade op. Maar ik was er toch niet helemaal blij mee, eigenlijk was de laag nog steeds te hard. Extra slagroom toevoegen leek me ook niet ideaal.
Ik bedacht toen dat vloeibare suiker misschien wel een optie was. Maar dat heb ik niet zo in de kast staan. Een mixje van 1:1 water en suiker zou het maar moeten doen. Een minibeetje lecithine zorgde ervoor dat het water wel kon mengen met de chocolade. De eerste poging was eigenlijk te zacht. Maar een verhouding van chocolade en suikerwater van 5:1 leverde een prima resultaat op wat ook een glad resultaat kon geven :).

Daar was ik dus het hele weekend letterlijk zoet mee geweest!
Gelukkig had ik nog een heerlijk recept liggen die ik nog niet met jullie gedeeld heb, maar die zeker de moeite waard is om te maken!

Het is een cake met banaan, havermout en rozijnen. Alwéér banaan en havermout? (Ahum, ahum)
Tja, het is gewoon een top-combinatie!
Deze cake was nadat hij uit de oven was al praktisch voor de helft op! Hij smaakte zo lekker dat je moeite moest doen om er af te blijven, vooral als hij nog warm is! Het is een zachte, kruimelige cake, maar niet droog. Hij wordt wat steviger naarmate hij 'ouder' wordt, maar de smaak blijft.


Om de bereidingswijze hoef je het ook niet te laten, want het recept is erg simpel en ook het bakken gaat best wel snel.
De cake is makkelijk een week bij kamertemperatuur (wel afdekken met plastic folie) te bewaren (als hij voor die tijd nog niet op is tenminste).

Op de foto's zie je kleine bijna-transparante 'brokjes' in de cake zitten. Dit is kandijsuiker. In onderstaand recept heb ik dit weggelaten omdat ik het toch niet de beste toevoeging vind :). Hoewel de smaak heerlijk was, waren de kandijsuikerstukjes niet zo zacht als parelsuiker geworden (wat ik stiekem had gehoopt).

Banaanhavermout cake

Ingrediënten
- 1 (rijpe) banaan (100 g)
- 1 ei (50 g)
- 20 g (zonnebloem)olie
- 1 tl kaneel
- 50 g rietsuiker
- 50 ml water
- 160 g havermout
- 60 g rozijnen
- 10 g bakpoeder
- 80 g bloem
- 25 g stroop
- scheutje citroensap

Bereidingswijze
- Verwarm de oven voor op 175°C graden.
- Prak de banaan in een kom met een vork. Roer het ei, de olie, kaneel, suiker en water erdoorheen.
- Voeg de rest van de ingrediënten erbij in de kom en schep het geheel om met je vork tot alles gemengd is (gewoon rustig scheppen, niet te hard roeren).
- Vet een bakblik in (ik heb een vierkant bakblik gebruikt van ongeveer 20x20 cm). Giet het beslag hier in en bak de cake gaar in ongeveer 14-20 minuten.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten