zaterdag 26 april 2014

Oranjemuffins

Vandaag is het Koningsdag. De eerste keer! Vorig jaar was het nog Koninginnedag, toen had ik een oranje kroningspanini gemaakt ter ere van de troonwisseling. Het is nu ook op 26 april in plaats van 30 april.
Maar wat hetzelfde blijft is dat deze dag in het teken staat van oranje!

Vorig jaar dus een broodje, het jaar daarvoor ook oranje broodjes, dus dit jaar ging ik voor oranje muffins.
In het recept zit ook pompoen. Dat lijkt misschien een beetje vreemd in dit seizoen. Maar ik had van de herfst pompoenpuree gemaakt en in delen ingevroren, dus dat kon ik zo gebruiken.

Je ruikt de sinaasappel al goed als ze in de oven staan te bakken!
De cakejes zijn zacht, luchtig en niet droog. Warm het lekkerst ^-^, maar afgekoeld ook prima van smaak natuurlijk. Ze zijn niet superzoet, ik hoefde niet veel suiker te gebruiken. De specerijen geven samen met de andere ingrediënten al veel smaak aan de muffins. Zowel de pompoen als de banaan maken het geheel ook al zoet.
Met al het groente en fruit erin zijn ze eigenlijk zelfs gezond! :P

In het recept gebruik ik 50 ml melk. Kies voor bijvoorbeeld sojamelk, amandelmelk of andere lactosevrije melk om het recept lactosevrij te maken.

Oranjemuffins
(ca.18 stuks)

Ingrediënten:
- 250 gr bloem
- 80 gr havermout
- 15 gr bakpoeder
- snufje zout
- 3 tl kaneel
- 1/2 tl kruidnagel
- 1/4 tl nootmuskaat
- 1/2 tl gember
- 1 tl gemalen koriander
- 30 gr geraspte kokos
- 150 gr geraspte wortel (1 peen)
- 60 gr pompoenpuree
- 80 gr banaan
- sap + rasp van 1 sinaasappel (ca. 50 ml)
- 50 ml olie
- 50 ml melk
- 1 tl vanille-essence
- 2 eieren
- 100 gr suiker

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 180 ºC graden.
- Meng de bloem, havermout, bakpoeder, zout, specerijen en kokos door elkaar in een grote kom.
- Rasp de wortel en prak de banaan, meng deze samen met de pompoen, sinaasappel, olie, melk en vanille in een andere kom.
- Mix in een derde kom de eieren met de suiker ongeveer 1-2 minuten tot het bleek en schuimig is.
- Meng de oranje wortelmix door de eieren.
- Doe dit vervolgens bij de droge ingrediënten in de kom en spatel door elkaar.
- Vul de vormpjes/muffinbakplaat goed met beslag (ongeveer 1 1/2 el of 3/4 vol).
- Bak de muffins in de oven gaar in ongeveer 15-17 minuten.

Ik denk dat blanke rozijnen of grof gehakte nootjes ook een heerlijke toevoeging zijn aan dit recept! Dat ga ik de volgende keer uitproberen.


Maar eerst nog een muffin bij een kopje jasmijn en oranjebloesemthee ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten