dinsdag 7 juli 2015

Polentakoekjes met kokos en kaneel

Deze koekjes zijn glutenvrij*! Niet helemaal een eerste poging tot koekjes in deze categorie, want mijn kokostoefjes zijn ook glutenvrij :). Ik zie nu dat ik die nooit op mijn blog heb gezet, dat zal ik binnenkort doen! Wel heb ik hier voor de eerste keer polenta gebruikt in een bakrecept.

Het 'deeg' is erg los, maar het eigeel zorgt er tijdens het bakken voor dat de koekjes naderhand niet uit elkaar vallen. Deze koekjes hebben een knapperig randje, zijn nog een beetje zacht van binnen.
De koekjes hebben een kokos/vanille-smaak als basis. Maar door ze vlak voor het bakken te toppen met kaneel en een beetje zout krijg je een extra smaak'laagje' en een 'zing' van het zout!
Probeer het zelf maar eens uit!

Polentakoekjes met kokos en kaneel
(ca. 16 stuks)


Ingrediënten:
- 60 gr polenta
- 50 gr kokosmeel
- 10 gr sojameel
- 120 gr suiker
- 2 eidooiers
- 40 gr olie
- 80 gr water
- vanille-essence
- zout
- kaneel/kaneelsuiker

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 160º C.
- Meng de polenta, kokosmeel, sojameel en suiker in een kom en roer met een garde tot er geen klontjes meer in zitten.
- Voeg de eidooiers, olie, water, en een scheutje vanille-essence toe. Roer met een vork tot alles goed gemengd is.
- Kiep de kom om op een vel bakpapier en vorm er met je handen een platte koek van van ongeveer een centimeter dik.
- Steek koekjes uit het polentadeeg en leg ze op een bakplaat met bakpapier.
- Bestrooi de koekjes lichtjes met een snufje zout en wat kaneel en/of kaneelsuiker (ik heb beide gebruikt).
- Bak de koekjes in het midden van de oven gaar in ongeveer 20-25 minuten.
- Laat afkoelen op een taartrooster.




* Let wel op dat er eventueel sporen van gluten in glutenvrije producten kunnen zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten