zondag 28 april 2013

Vanille-essence

Om een vanille-smaak aan je baksels te geven, kun je verschillende dingen doen. Je kan verse vanille-stokjes gebruiken (de zaadjes voeg je toe, en bij pudding/saus kook je de boon zelf ook mee), vanillesuiker of vanille-essence.
Vanillesuiker en -essence kan je in de winkel kopen, maar je kan het ook zelf maken!

Vanillesuiker
Ik heb al een grote pot zelfgemaakte vanillesuiker staan. Het is ook ideaal voor de vanillestokjes waar je de zaadjes van hebt gebruikt in een recept. Gooi de boon niet weg! Steek ze in een pot met suiker. De vanillesmaak zal dan helemaal in de suiker trekken.

Vanille-essence
Vanille-essence (of -aroma) koop je in de winkel in kleine flesjes, net als bijvoorbeeld amandel-, citroen-, of rum-aroma. Maar je kan het ook zelf maken. Het is heel erg simpel, je moet alleen geduld hebben zodat het aroma zich kan ontwikkelen. Zo'n 2 maanden of langer; hoe langer hoe meer 'smaak'.
Het enige wat je nodig hebt is alcohol en vanillestokjes. Ik heb wodka gepakt, dit wordt het meest gebruikt om essence mee te maken, het heeft ook een meer neutrale smaak. Maar je zou ook een andere sterke drank kunnen gebruiken zoals rum of bourbon (min. 40% alcohol).
In verhouding is dit ook goedkoper dan de kleine flesjes die je in de winkel koopt. Je kan het lang bewaren en met deze hoeveelheid kan je ook langer doen. Het is overigens ook leuk om iemand en flesje zelfgemaakte vanille-essence cadeau te doen!


Vanille-essence


Ingrediƫnten
- 250 ml wodka (of andere sterke drank)
- 3 vanillestokjes

Bereidingswijze
- Steriliseer je flesje/potje waar je het vanille-extract in wil maken.
- Halveer de vanillestokjes en doe ze in je flesje/potje. Giet de alcohol erover.
- Sluit de fles/pot af en laat minstens 8 weken rijpen op een donkere plaats. Schud om de zoveel tijd een keertje met de fles.



Op 17 februari heb ik de wodka met vanille in de kelder gezet. Tussendoor een paar keer met de flessen geschud (hoewel ik het ook veel vergat...). En dit is mijn resultaat na ongeveer 2,5 maand. Je kan goed zien dat het donkerder is geworden, en het ruikt echt al lekker naar vanille. De kleur is nog wel een beetje licht vind ik (niet vaak genoeg geschud XD). Ik laat de vanille nog wat langer trekken (maar ik kan dus al wat gebruiken als ik wil!). Maar geduld zal worden beloond, want hoe langer het staat, hoe meer smaak!


3 opmerkingen:

  1. Cool :D
    Op die laatste foto ziet het er een beetje uit als een lepeltje doorzichtige honing XD

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar kan je vanille essence bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Je kan de vanille essence gewoon in de kelder of in het keukenkastje bewaren.

      Verwijderen