dinsdag 9 april 2013

Sultana proeven

Sultana hield een actie waarbij je je kon opgeven als testproever. Natuurlijk gaf ik me ook op!
Ik ontving een pakketje met 5 smaakvarianten Sultana. Je kon proeven en je favoriet doorgeven op de website.


De sultana-biscuits werden door mij beoordeeld op geur, textuur, vulling en smaak.

Peer/kaneel:
Deze biscuit heeft een milde geur, maar rook niet zo lekker. Een beetje naar chemisch geproduceerde peer. Hij smaakte wel beter. Qua knapperigheid scoorde deze variant bij mij het hoogste (supercrunch!), maar qua vulling lager dan de andere vier. Er zat wel voldoende vulling in maar was heel erg taaiig. Ik proefde ook weinig kaneel (de peer proefde ik wel).

Appel:
Bij de appelvariant proefde ik juist wel meer kaneel, maar nauwelijks appel. De smaak was erg mild. Niet overweldigend lekker, ook niet vies, een beetje neutraal. De biscuits hebben een milde geur, die ook wel lekker ruikt. De hoeveelheid vulling mocht wel wat meer. De knapperigheid van het koekje was prima.

Bosvruchten:
Deze smaak had de sterkste geur; heel erg zoet, en eigenlijk niet zo lekker. Het koekje was prima qua knapperigheid, net als de appel. De hoeveelheid vulling was voldoende. De smaak was ook sterk, maar wel lekker.

Naturel:
De naturel heeft een milde en lekkere geur. Deze biscuit had ruim voldoende vulling, en smaakte ook goed. De knapperigheid was prima, evenals de (milde) smaak. Een goede score voor de naturel-biscuit.

Volkoren:
Ook deze koek heeft een milde, en ook aangename geur. De koek was knapperig, maar de hoeveelheid vulling was (net als bij de appel) eigenlijk onvoldoende. Een milde smaak, niet overweldigend.

Natuurlijk is deze mening puur op persoonlijke smaak gebaseerd.
De volkoren variant vond ik eigenlijk het minst lekker. Gevolgd door de peer/kaneel op de vierde plaats. Deze staat hier vanwege de chemische geur, maar voornamelijk omdat hij nogal taaiig was vergeleken met de andere smaken. Op de derde plaats zet ik de bosvruchten. De appel komt op de tweede plaats, ondanks het gebrek aan vulling. Ik hou op zich best wel van appel, maar die proefde ik helaas niet echt terug in de biscuit. Kaneel proefde ik wel en die smaak verkoos ik toch boven de sterke zoete (en niet geheel natuurlijke) bosvruchtensmaak. Zo eindigde op de eerste plaats de simpele naturelvariant; de geur was goed, textuur, hoeveelheid vulling en ook de smaak.
Wel vermeld ik er even bij dat er naar mijn mening niet heel grote verschillen zitten tussen welke smaak nu echt het allerlekkerste is; er springt er niet eentje echt bovenuit. Dat maakt wel dat iedereen echt zijn eigen favoriete smaak kan uitzoeken zonder teleurgesteld te worden.
Nadat ik mijn stem had uitgebracht, zag ik dat bij de meeste mensen de smaak peer/kaneel favoriet was.

Wat wel positief was, was dat je bij elke biscuitvariant precies de smaak kon ruiken. Met je ogen dicht zou je makkelijk kunnen raden welke smaak je voor je neus hebt. Zelfs de naturel en volkoren variant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten