zaterdag 3 maart 2012

mueslikoekjes en kaneelsuikercrackers

In de agenda zag ik dat er een bezoekje aan oma gepland was morgenochtend. Ik heb al vaker koekjes voor haar gebakken. Die had ik in een plastic bakje gedaan waar ik 'oma's koekjes' op had geschreven. Nu krijg ik dat bakje elke keer terug als het leeg is. Om opnieuw te vullen! Eigenlijk best wel schattig vind ik :). Blijkbaar deelt oma deze koekjes ook met niemand. Als er visite is, krijgen die koekjes uit de winkel gepresenteerd bij de koffie.
Maar het plastic bakje stond dus weer bij ons, en dus was het tijd voor mij om koekjes te bakken zodat het bakje gevuld weer richting oma kan.
De mueslikoekjes die ik maak zijn favoriet! Omdat ze zacht zijn, en dat vind oma heel prettig eten.
Je kan het niet afzien aan de foto, maar deze koekjes zijn van buiten een beetje knapperig, en heerlijk zacht van binnen. Zonder dat ze klef zijn!
Helaas kan ik de koekjes niet nog eens precies zo maken, want ik heb zonder afwegen en zonder recept (en zonder zelf iets op te schrijven) gewoon op gevoel alles in de beslagkom gemikt en er koekjes van gemaakt.
Waarom lukken dingen zo geweldig goed als ik niks opschrijf?!



We hadden ook nog 2 oude bruine bolletjes liggen, die niemand eigenlijk meer lekker vond om te eten. Maar ze waren verder in principe nog wel goed, nog niet beschimmeld ofzo.
Kan ik ze niet veranderen naar iets lekkers?
Ik deed een poging, en die lukte prima. Nu zijn het kaneelsuiker-crackers geworden.



Kaneelsuiker-crackers

Ingredienten:
- 2 (oude) bruine bolletjes  (Maar gewone boterhammen kunnen ook denk ik)
- 1/2 cup kristalsuiker
- 1 tl kaneel
- 60 gr boter

Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 120 graden.
- Snijd de bolletjes horizontaal twee keer doormidden, zodat je in totaal 6 plakjes hebt.
- Rol de plakjes zo plat mogelijk met een deegroller.
- Smelt de boter in een klein pannetje. Meng ondertussen de suiker met de kaneel.
- Strooi een laagje suiker op een bord.
- Bestrijk een plakje brood aan twee zijden volledig met boter en druk deze in de kaneelsuiker. Handig is om eerst een zijde te bestrijken en deze in de suiker te leggen, en vervolgens de andere zijde te bestrijken en het plakje om te draaien. Leg het plakje op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Herhaal dit met alle plakjes.
- Bak ze in de oven ongeveer 20-25 minuten, draai ze halverwege een keer om.
- Laat afkoelen en breek in stukjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten