donderdag 22 november 2012

Kikkererwtstamp met pijnboompitomelet

Dit is geen gewone hollandse stamppot. In deze stamp zitten ook kikkererwten, wat het gerecht een meer arabisch tintje geeft. De tomaat erdoor maakt de stamp minder 'droog'.
In het recept gebruik ik ook geroosterde knoflookpuree. Deze heb ik gemaakt door een hele bol knoflook verpakt in aluminiumfolie 20 minuten in een oven op 220 graden zacht te laten worden. Vervolgens heb ik de teentjes door een zeef gedrukt. Luchtdicht afgesloten is deze puree wel even houdbaar in de koelkast (ik kan niet precies zeggen hoe lang, want mijn puree heeft 1 nachtje in de koelkast doorgebracht en toen was het op XD).
Geen foto's hierbij helaas, maar als je het een keer maakt, dan mag je best de foto doorsturen en zal ik hem erbij plaatsen (met credits natuurlijk ;) ).

Kikkererwt-stamp met spruitjes en pijnboompit-omelet
Eigen recept, 5 personen

Ingrediƫnten:
- ca. 800 gr aardappelen
- 2 blikjes kikkererwten (450 gr zonder uitlekken)
- 1 blikje tomatenstukjes met sap
- 1 laurierblad
- 2 tl komijn
- 2 tl paprikapoeder
- 1 el witte wijnazijn
- 2 tl geroosterde knoflook-puree
- peper en zout uit de molen
- 1500 gr (verse) spruitjes
- 5 eieren
- 1 zakje pijnboompitten (ca. 100 gram)
- 1 bosui
- bonenkruid

Bereidingswijze:
- Schil de aardappelen, snijd in stukken en doe in een pan met water.
- Maak de spruitjes schoon door de vieze 'voetje' en buitenste blaadjes te verwijderen. Spoel om in een vergiet.
- Breng de pan met aardappelen aan de kook en kook in ca. 20 minuten zacht en gaar. Voeg de laatste 7 minuten van de kooktijd de kikkererwten (met blikvocht) erbij in de pan.
- Verhit een droge koekenpan. Rooster de pijnboompitjes hierin en laat afkoelen op een bord. Snijd het bosuitje klein.
- Klop de eieren los met een eetlepel water, wat zout, peper en 2 tl bonenkruid.
- Verhit wat olie/boter in de koekenpan en schenk de eieren in de pan. Zet het vuur laag. Verdeel de gesneden bosui over de omelet en ook de pijnboompitjes. Doe een deksel op de pan en laat de omelet op laag vuur stollen.
- Breng een pan met water aan de kook voor de spruitjes. Voeg de spruitjes toe als het water kookt en laat ze in 10-12 minuten gaar worden.
- Doe de tomaatblokjes in een pannetje en verwarm op laag vuur. Voeg hier het laurierblad aan toe, de knoflookpuree, paprikapoeder, komijn en azijn. Breng op smaak met zout en peper. Laat zachtjes pruttelen.
- Draai de omelet ook een keer om met behulp van een bord of grote pannendeksel als de bovenkant gestold is.
- Giet de aardappels af, maar bewaar wat van het kookvocht. Stamp de aardappels en kikkererwten grof, voeg als het te droog is wat van het kookvocht toe (ca. 100 ml), niet te veel omdat er van de tomaten ook wat vocht bij komt.
- Verwijder het laurierblaadje uit de tomaten en schep door de stamp heen.
- Giet de spruitjes af en rasp wat verse nootmuskaat erover.
- Draai de omelet nog een keer zodat de kant met pijnboompitjes naar boven ligt. Snijd in 5 gelijke punten.
- Serveer de stamp met de spruitjes en omelet. Eventueel een klontje boter voor de liefhebber.

Deze post is mijn 100e post! Ik zie het net pas... Anders had ik er wel iets bijzonders en feestelijks van gemaakt (misschien lekkere cakejes of een taartje ofzo). Maar ik had geen idee dat ik al zo veel gepost had! Ondertussen heb ik ook al meer dan 2100 pageviews gehad! Helaas nog niet veel reacties van bezoekers, maar misschien komt dat nog mettertijd (hopelijk!).

1 opmerking:

  1. Wat een leuke blog! :) Ik kwam hier omdat ik op zoek ben/was naar een recept voor suikervrije oliebollen voor het komende O&N. Je blog ziet er leuk uit, dus ben even aan het neuzen. Dit recept lijkt me wel wat, dus hij gaat in mijn "dit-gaan-we-een-keer-proberen"map!

    BeantwoordenVerwijderen