woensdag 6 februari 2013

Honeyz (honingkoekjes)

Volgende week donderdag is het 14 februari: Valentijnsdag!
Geen Valentijn voor mij, maar wel zoete koekjes: Honeyz! ^-^ Ik had al bedacht dat ik iets wilde maken voor Valentijnsdag, net als vorig jaar. Maar ik wist nog niet precies wat. Ik was wat aan het nadenken over suikervrije recept-mogelijkheden en toen kwam ik om honingkoekjes. Maar in het Engels verwijst 'honey' ook meteen naar je liefje, dus ik vond ze wel passen bij Valentijnsdag.
Ik kon het niet laten om alvast een testpoging te doen om mijn idee in koekvorm om te zetten. Ze kwamen eigenlijk meteen goed uit de bus. Net als de foto's! Dus ik kan het eigenlijk niet laten om het niet te laten zien.

Deze koekjes zijn zo verslavend! Dus pas wel op :P. Ze zijn overigens wel gezonder dan een doos bonbons, dus misschien het overwegen waard om te maken voor je liefje volgende week? Vooral met de gezonde (inclusief minder suiker/suikervrij) trend die op het moment door ons land waait.
Als je de koekjes ophangt met een lintje door het gat, kun je samen koekhappen :).
Ik heb nu hartjesvormpjes uit het koekdeeg gestoken, maar bloemetjes zijn ook leuk!

Nog een laatste tip: Neem een goede kwaliteit honing, dan worden ze het lekkerst!

Honeyz
(Eigen recept, voor ongeveer 45 koekjes)

Ingrediƫnten
- 200 gr bloem
- 5 gr maizena
- snufje zout
- 55 gr (plantaardige) boter, in blokjes
- 100 gr vloeibare honing
- 1 eidooier

Bereiding
- Zeef de maizena en bloem en meng het zout erdoor.
- Voeg de boter in blokjes toe, de honing en de eidooier.
- Mix met gardes tot een kruimelig deeg en kneed verder met de hand tot een samenhangend deeg.
- Laat het deeg bij voorkeur 30 minuten rusten in de koelkast, maar je kan het ook meteen verwerken.
- Verwarm de oven voor op 175°C.
- Rol het deeg op een licht bebloemd werkvlak uit tot een lap van ongeveer 3-5 mm dik.
- Steek (hartjes)vormpjes uit het deeg en maak in het midden gaatjes met een appelboor.
- Leg de gevormde koekjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat.
- Bak de koekjes in ca. 10 minuten goudbruin en knapperig.
- Laat afkoelen op een rooster.



Dit recept is ook meteen mijn bijdrage voor de suikervrije maand op de blog irenekookt!

2 opmerkingen: