dinsdag 5 augustus 2014

Chocoladekersen-tulbandcake

Voor de verandering eens een andere vorm dan cupcakejes.
Ik maakte met de laatste kersen die we nog in de koelkast hadden staan een chocoladecake in tulbandvorm :).


De inspiratie kreeg ik van een plaatje wat ik op internet tegenkwam; Chocolate cherry bundtcake. Oh, dat klonk lekker! Bovendien hadden we nog kersen!
Alleen het werd geen traditionele chocoladecake. Ik maakte hem vrij van geraffineerde suiker, zuivel en kunstmatige toevoegingen.
Een andere bereidingstechniek toegepast, en duimen toen de cake in de oven stond dat hij goed zou rijzen en niet zwaar en compact zou worden. Maar de cake kwam luchtig, kruimelig en goed gerezen uit de vorm.

Het witte wat je ziet op de buitenkant van de cake is (nee, geen poedersuiker!) de bloem waarmee ik de vorm had bestoven zodat de cake er makkelijk uitkwam. Eigenlijk had ik het met cacaopoeder willen doen, maar het laatste beetje wat we hadden was in de cake gegaan.... Oeps! Volgende keer beter opletten dat ook de cacaopoedervoorraad goed aangevuld blijft. Gelukkig was het net voldoende om een mooie chocoladekleur en smaak aan de cake te geven.



2 opmerkingen:

  1. De cake is erg smullen! In de cake zit een smakelijk contrast tussen de cacao en de kersen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan het recept nergens vinden?

    BeantwoordenVerwijderen