dinsdag 27 december 2016

Shok-o-Shogu Cocktail

Goeiemorgen! Hopelijk heeft iedereen een hele fijne kerst gehad :).
Ik zei in mijn vorige post dat ik sushi zou maken op eerste kerstdag. Die waren op zich best goed gelukt, al zouden ze niet allemaal een schoonheidsprijs winnen. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de smaak, en met hele verse vis (tonijn en zalm) zat dat helemaal goed ;). De vis was boterzacht en smolt bijna in je mond. Ik had het vel van de zalm gestript en deze in de oven gebakken tot knapperige 'chips' voor ernaast.
Als dessert had ik eiwitschuim-bakjes gevuld met Griekse yoghurt (en een lepeltje aardbeiencitroenjam er in verstopt). Met stoofpeertjes ernaast, rode besjes en ruim bestrooid met poedersuiker.

Het diner op tweede kerstdag was bijna door ons allemaal bereid. We hadden bietencarpaccio als voorgerecht. Stoofvlees met rijst en salade als hoofdgerecht. En een van mijn zussen had als Grand Dessert de ijstaart van de Jumbo gemaakt :).

Afgelopen september had ik recepten ingestuurd voor de wedstrijd die de Kikkoman sojasaus uit had geschreven. Ik had niet gewonnen, maar ik mocht met mijn cocktail recept wel een sushiworkshop komen volgen :).

Bij deze deel ik het recept met jullie, misschien een verrassende smaak- en eyecatcher voor oud & nieuw!

De naam die ik aan de cocktail heb gegeven is afgeleid van de ingrediënten die ik heb gebruikt.
De drie hoofdsmaken in de cocktail lijken vertaald in het Japans toevallig best veel op elkaar. Chocola is 'shoko', gember is 'shogu' en sojasaus is 'shouyu'.
Ik heb de woorden voor chocolade en gember gecombineerd tot 'Shok-o-shogu', waarbij ik de 'o' los heb gehaald van de shoko omdat het best een heftige cocktail is als je niet roert voordat je hem opdrinkt. Je drinkt dan namelijk de wodka-laag ertussen uit! Maar als je roert, creëer je een romige emulsie door de sojaroom. Het smaakt dan lekker zoet door de siropen, met een punch van de sojasaus en de wodka.

Shok-o-Shogu 
Ingrediënten: 
- 3 g Stemgember, brunoise
- 10 g Chocoladesiroop
- 10 g Gembersiroop (uit het stemgember-potje)
- 4 g Kikkoman sojasaus minder zout
- 10 g Wodka
- 10 g Water
- Opgeklopte sojaslagroom (ca. 50 g + 10 g witte basterdsuiker + drupje vanille) 
Bereiding: 
Neem een klein glaasje (ca. 70ml). Leg de brunoise gesneden gember op de bodem. Giet de chocoladesiroop erover. Doe daarna voorzichtig de rest van de ingrediënten op volgorde van bovenstaande lijstje in het glaasje. Laat als laatste de sojaroomvoorzichtig op de laatste vloeistoflaag glijden. Vul het glaasje tot het net boven de rand uitsteekt. 
Tip: Drink stirred.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten