donderdag 27 september 2012

Appelkruimelcakejes

Mijn zusje deed me een verzoek; of ik eens iets kon maken zonder suiker en zonder zuivel. Ze doelde op cupcakes/koekjes en dergelijke. Ze vroeg het me vanwege een klasgenoot (nieuwe studie :D), die beide niet mag hebben.
Zonder zuivel of zonder suiker heb ik wel eens gedaan, maar zonder zuivel en zonder suiker niet.
Maar ik wil dat best proberen!

De volgende dag deed ik meteen een eerste poging.
Mijn mini-testversie-cakeje kwam best oké uit de oven. Maar de cakejes van normaal formaat niet :(. De smaak was prima, maar vanbinnen was het niet goed gerezen. Bovendien waren ze ook een beetje aan de droge kant. Ik heb ze toen maar weggegooid (ik had toch maar een kleine hoeveelheid gemaakt, omdat het pas een eerste test was).

De volgende dag een nieuwe poging. Bakpoeder toegevoegd, kleine wijzigingen aangebracht in de ingredienten en de bereiding van het cake-beslag.
Deze cakejes waren beter, maar nog niet perfect. Ze waren beter gerezen, dus dat was prima. De smaak was ook top, ze roken erg lekker! De buitenkant was heel kruimelig en de cakejes waren zacht van binnen.
Helaas maakte de kruimelige buitenkant wel dat ze een beetje droog smaakten nog.

Ik doopte de cakejes 'Appelkruimel-cakejes', omdat ze door het kruimelige laagje precies smaakten als appelkruimelvlaai!

Mijn zusje nam de cakejes die nog over waren (!) de volgende dag mee naar school om uit te delen.
Haar klasgenoot was er heel blij mee! Mijn zusje vertelde er wel bij dat ik nog niet helemaal tevreden was, dat de cakejes nog niet geweldig zijn, en dat ik dus nog meer ga proberen.

Dat vond haar klasgenoot helemaal niet erg: "Ik wil graag proefkonijn zijn!".

Hihi ^-^.

Met een beetje honing smaakten ze minder droog en ook errug lekker ;) !
Deze suiker- en zuivelvrije cakejes zullen dus nog verder geperfectioneerd worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten