dinsdag 1 oktober 2013

Review: Just-Nuts Cacao en Appel/kaneel

Het merk Just-Nuts zocht testers voor een nieuwe smaak reep die ze ontwikkeld hadden; cacao.
Natuurlijk gaf ik me ook op als kandidaat en ik kreeg een proefexemplaar thuisgestuurd, inclusief een apple/cinnamon-bar als cadeautje. Deze laatste nam ik ook maar gelijk mee in mijn review.
Ik heb al eerder repen van Just-Nuts onder de loep genomen, lees mijn review hier.


Wat is het?
Just Nuts is een merk dat 'bars' en 'packs' verkoopt. De ingrediënten die ze hiervoor gebruiken zijn pure biologische en Fairtrade granen, noten en (gedroogd) fruit. Zonder toegevoegde suikers, is te lezen op hun website. De repen/bars die in deze review worden uitgelicht zijn dus verantwoorde en gezonde tussendoortjes.
Een reepje is ongeveer 9 x 2,5 cm groot en weegt 35 gram. (Minder dan de reepjes die ik de vorige keer testte.)

Ingrediënten:

Cacao: Dadels, boekweit, rozijnen, cashewnoten, cacao (nibs & poeder), appelsap, water, zonnebloemolie
Apple&Cinnamon: Dadels (48%), speltvlokken (17%), rozijnen (rozijnen, zonnebloemolie) (13%), amandelen (10%), appel (6%), appelsap (4%), water, kaneel (0,69%), zonnebloemolie (<1%)
(Allen van biologische teelt.)
Kan sporen bevatten van gluten, melk, soja, sesam en andere noten.

De apple/cinnamon-reep
Voedingswaarde per 100 gr:
Cacao:
Onbekend
Apple&Cinnamon:
Energie: 1355 Kj/ 321 Kcal,
Vet: 6,1g,
Koolhydraten: 62,1g,
Eiwit: 5,5g
Vezels: 7,2g,
Zout: 3g.

Waar te koop?
Te koop via hun website, en o.a. bij de biologische winkel en Simon Lévelt. Zie voor andere verkooppunten de website. De reepjes voor deze review heb ik gratis met de post gekregen.

Hoe smaakt het?
De appelkaneelreep en de cacaoreep hebben een wat verschillende textuur.
De eerste is zacht, niet plakkerig, maar is wel stevig genoeg dat ik het reepje best makkelijk doormidden kan breken.
De cacao-reep
De cacaoreep is heel erg zacht en helemaal niet makkelijk door te breken. In de mond is deze zacht, een beetje plakkerig. Een vergelijkbare textuur met stevige chocoladeboter. Er zitten ook harde korreltjes (nootjes) in de reep die zorgen voor textuurverschil; een 'crunch'. De reep smaakt zoals hij ruikt; naar cacao. Op zich smaakt hij wel lekker, en het is gezonder dan een reep chocoladeboter :P. Deze reep is wel zo zacht dat je hem waarschijnlijk best kan pletten en op brood kan doen.
De appelkaneelreep is niet plakkerig. De geur doet helemaal niet denken aan appel en/of kaneel. De reep ruikt meer naar dadel, een beetje zoet en 'muffig'. Qua smaak valt de reep, evenals de geur, eigenlijk ook een beetje tegen. In de nasmaak proef je wel kaneel, maar verder is de appel nergens in smaak te vinden (hoewel ik wel stukjes appel kan zien zitten in de reep). Je proeft de dadels, waar de reep ook bijna voor de helft uit bestaat. De reep zou met de naam 'dadelreep' een betere score hebben gehaald.

Wat vind ik ervan?
Je kan het in bovenstaand stukje eigenlijk al wel lezen. De appel/kaneel-reep viel me best wel tegen, het was niet wat ik er van verwachtte. Gelukkig voor JustNuts, was dit niet de reep die getest moet worden en ik de enquete over in moest vullen.
De cacaoreep beviel beter, vooral qua smaak en geur. De textuur was juist weer wat minder dan de andere reep. Maar misschien op brood (net zoals plakjes kokosbrood)?
Wat voor beide repen positief is, is het gebruik van natuurlijke ingrediënten. Het is gezond en de repen geven best snel een 'vol' gevoel en energie. Ideaal als tussendoortje dus.

2 opmerkingen:

  1. Die cacaoreep lijkt me wel echt heel erg lekker!
    Maar ik zag 'm niet op hun website staan, dus zal nog wel niet te koop zijn :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, het was ook nog een proefverpakking, echt een testproduct!

      Verwijderen