woensdag 1 mei 2013

Geproefd: Liga Fruitcrisp

Liga heeft een nieuw product in hun assortiment geïntroduceerd: Liga Fruitcrisp.
Je kon je (net als bij sultana) opgeven om de nieuwe koekjes te testen, dus dat deed ik.

Ik kreeg een grote doos met de post. Helemaal bedrukt van buiten, echt een luxe doos voor 2 pakjes koekjes!

Ook deze koekjes zijn door mij dus aan een grondige test onderworpen.
Ze zijn onder andere beoordeeld op geur, textuur en smaak. De testresultaten zijn natuurlijk op basis van mijn persoonlijke mening.

Liga Fruitcrisp
Wat is het en wat beloven ze?
Liga fruitcrisp is een "lekkere knisperende krokante biscuit, rijk aan granen en gevuld met een heerlijke fruitvulling." Dat is hoe de Liga hun nieuwe product omschrijft. "Misschien wel de lekkerste van Nederland?", hopen ze. Maar dat zal nog moeten blijken. De fruitcrisp komt in de smaken bosvruchten en appel-kaneel.
De koekjes zitten per twee stuks verpakt in een zilverkleurige ondoorzichtige verpakking.

Uiterlijk & geur
De koekjes zijn ca. 4x9 cm groot en 5 mm dik. Het doet me in de eerste instantie best sterk denken aan Sultana, vooral met de perforaties in de bovenkant. In beide pakjes die ik had ontvangen zat één gebroken/gebarsten koekje en één hele. Dat zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn geweest, maar dat wijst wel op de knapperigheid waarmee ze adverteren. Want knapperiger betekent vaak ook brosser.
De koekjes hebben een tarwekleurige bovenkant en de onderzijde is wat lichter van kleur. De koekjes staan een beetje bol, waarschijnlijk vanwege de vulling die erin zit. Bij de appel-kaneel kan je op de bovenkant van de biscuits duidelijk de kaneelsuiker zien. De perforaties zijn bij deze ietsje minder gedefinieerd dan bij de bosvruchten.
Bij beide smaken komt de geur je neus tegemoet op het moment dat je het pakje openmaakt. De bosvruchten ruikt sterk zoetig naar vruchten, de appel-kaneel ruikt ook zoet en doet me denken aan de (appel) Evergreen-koeken (ook van Liga).

Textuur
Laten we maar beginnen met de knapperigheid van het koek-omhulsel. Knapperig is het inderdaad, wat best goed is omdat met een zachte vulling de kans bestaat dat deze de 'crunch' van de koek doet verminderen. Wanneer ik in het koekje bijt ontrafel ik het 'geheim' van de knapperigheid. Er zit namelijk lucht tussen de vulling en het bovenste laagje koek. Dat verklaart ook meteen het bol staan van de biscuit.
De vulling is een soort gelei. Liga zegt dat de "echte stukjes fruit in de vulling zorgen voor een intense fruitsensatie." De 'stukjes' waar ze over spreken vind ik er niet in terug.
De hoeveelheid vulling is goed verdeeld over de hele koek. Alleen aan de lange zijdes is er ongeveer 2 mm vrijgelaten van vulling zodat de biscuits op elkaar kunnen plakken (ze gaat overigens zeer makkelijk los van elkaar).

Smaak
Is het lekker? Dat is natuurlijk een heel subjectief antwoord wat ik hier ga geven.
De bosvruchtensmaak vind ik op zich redelijk smaken, misschien ietsje te zoet. Het smaakt niet zo kunstmatig als de meeste bosvruchtensmaakjes, maar ook deze kon daar niet helemaal aan ontkomen. Het laagje vulling in de koek is niet zo dik, je proeft de vulling wel, maar het koekje is ook zeer aanwezig in de mond.
Als ik het vergelijk met de appelkaneel-variant, dan proef ik de vulling beter bij deze laatste. Je proeft eerst de appel en de kaneel proef je iets later in je mond. De hoeveelheid kaneel is niet overheersend, maar wel goed in verhouding. Ook deze is best zoet.
De appel-kaneel vind ik lekkerder/beter geslaagd dan de bosvruchten.

Conclusie
De biscuit heeft niet volledig voldaan aan de verwachtingen die ze bij mij heeft gewekt met de adverteertekst. Op het gebied van knapperigheid zijn de biscuits geslaagd. Maar qua 'fruitsensatie' niet helemaal. Iets meer vulling zou vooral bij de bosvruchtenvariant niet misstaan. Ook de 'stukjes' waar ze over spreken had ik eigenlijk wel graag teruggevonden in mijn koekjes.
Bij deze koekjes heb ik wel de neiging om ze heel voorzichtig aan te pakken. Door het 'luchtkussentje' in het koekje zijn ze erg breekbaar.
Het kruimelgehalte wordt wel wat in de kiem gesmoord door het feit dat de koeklaagje in de geleivulling blijven plakken wanneer je er in bijt, maar helemaal verhelpen kan dit het kruimelen natuurlijk niet. Ik ben bang dat als je een pakje van deze biscuits los in je tas meeneemt als tussendoortje, dat de koekjes niet in een stuk tevoorschijn zullen komen. Als ik het vergelijk met de biscuits van Sultana dan zijn de sultana-koekjes wel een stuk steviger.
Of ik deze koekjes zelf zou gaan kopen in de winkel weet ik eigenlijk niet zeker. De appel/kaneel smaakte wel lekker. Maar ik denk dat ik eerder zou kiezen voor de iets stevigere en wat minder breekbare koekjes voor tussendoor (dus zoals Evergreens of sultana's in deze koek-met-fruitvulling-categorie).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten