maandag 14 mei 2012

Cranberry/appel-jam

In de vriezer hadden we nog een zak verse cranberries liggen, daar heb ik 's ochtends jam van gemaakt. Met appel, net als de vorige keer dat ik cranberry-jam maakte. Een verschil was dat de vorige keer de bessen niet ingevroren waren (toen moest ik ze halsoverkop opmaken omdat ze anders bedorven!). Nu kwamen ze dus wel uit de vriezer, wat helemaal geen probleem was, omdat ze snel genoeg ontdooiden. Bovendien had ik nu meteen al een beetje water in de pan dat van de cranberries afsmolt.

Het was maar 1 zak, dus ik had geen overschot aan jam! Ik verkreeg precies 2 volle potten en nog een restje dat voldoende was om twee boterhammen mee te beleggen :P.
De volgende keer maak ik wel meer jam, want deze is zo lekker ;), en mijn zus wil ook altijd graag een pot!

Cranberry/appel-jam

Ingrediƫnten:
- 1 zak verse cranberries (340 gram), ingevroren
- 2 appels (ik had toevallig Pink Lady's, maar andere appels zijn ook prima)
- 25 tl kristalsuiker
- Citroensap

- Lege jampotten, 2 stuks

Bereidingswijze:
- Zorg dat de jampotten goed schoon zijn! Was ze met heet water af, zet ze vervolgens (op zijn kop) klaar op een schone theedoek.
- Was de cranberries, doe ze vervolgens in een pannetje (een pannetje met 1 L-inhoud is groot genoeg).
- Schil de appels, verwijder het klokhuis, snijd in kleine blokjes. Schep ze in een bakje even om met een scheut citroensap.
- Zet de pan met cranberries op het vuur (middelhoog). De cranberries gaan knappen als ze warm worden. Zet het vuur eventueel wat lager als het te hard gaat. Roer tussendoor in de pan.
- Als bijna alle cranberries geknapt zijn, voeg je de appelstukjes toe. Roer door elkaar. Zet het vuur zacht en laat 5-10 minuten zacht pruttelen.
- Voeg de suiker toe aan het fruit. Proef tussendoor ook (voorzichtig!) om te bepalen of je de jam misschien wat zoeter of juist minder zoet wil.
- Schep de jam in de potten, vul ze tot de rand. Draai de deksel erop en zet ze ondersteboven op de theedoek. Laat afkoelen.
- Plak een etiketje op de potten.

2 opmerkingen:

  1. hoi, hoeveel water doe je op de cranberries om te laten koken, allen dat water dat er afkomt vanuit de vriezer,?? of nog wat extra ? ik vond hem heel erg dik, en eer ik het laatste potje gevuld was , was hij al bijna koud, hij is net klaar, dus moet zo even kijken of ze weel lucht dicht is, hij is wel lekker, ik heb hem wel gezeefd, ik had 3 potjes, maar ik heb wel het dubbele recept genomen, bedankt voor je recept. gr nelly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nelly. Wat leuk dat je mijn recept uitprobeert!
      Ik heb geen extra water toegevoegd maar de cranberries gewoon 'droog' in de pan gedaan. Het is inderdaad een meer stevige jam dan bijvoorbeeld aardbeienjam.
      Geniet ervan! :)

      Verwijderen