zaterdag 23 juni 2012

Kersenjam

Alweer jam?
Tja, ik ben een beetje in de ban geraakt van die geleisuiker... En in combinatie met vers zomers fruit: Geweldig (lekker)!

Eén bak gedaan, nog één te gaan.
 Ik had twee bakken kersen om te ontpitten. Je moet er wel wat voor over hebben! Met deze kersen kon ik ruim 3 potten jam maken.
Gelukkig bestaat er zoiets als een kersenontpitter. En een schort is ook echt geen overbodige luxe bij dit karweitje!

Alles ontpit, klaar om in de pan te gaan.















Ik had de helft van het gewicht van de (ontpitte) kersen aan gewicht in geleisuiker toegevoegd. De jam werd wel mooi stijf in de potten, maar eigenlijk vond ik hem net iets tè stijf. In vergelijking met de Bonne Maman-jam (favoriet merk :P), kon deze wel met iets minder geleisuiker toe zodat hij iets vloeibaarder en gemakkelijker smeerbaar zou zijn.
In de pan heb ik met een lepel wel zo veel mogelijk kersen geplet om het sap vrij te maken en de kersen een beetje te 'breken'. Niet alle kersen natuurlijk, dus dit is jam 'met hele kersen' :D.
Maar uiteindelijk viel de smaak helemaal niet tegen! Het werk was de moeite waard, en die hele kersen erin maken het natuurlijk extra lekker!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten