donderdag 28 juni 2012

Zuurkool met spekjes voor opa

De smaakbeleving van mijn opa is minder aan het worden. Hij heeft, door de medicatie die hij moet nemen, minder honger. Maar hij proeft ook minder en de structuur van het eten wordt daarbij ook belangrijker! Ook kruidt ik de gerechten iets sterker dan normaal als ik voor opa kook.

Gisteren had ik voor hem zuurkoolstamp gemaakt met spekjes, omdat hij daarom had gevraagd. De vorige keer dat we daar waren geweest (ik kook ongeveer eens in de 3 weken voor opa) had hij ook zuurkool gehad, en dat vond hij zó lekker! Vanochtend kreeg ik via mama te horen dat hij nog wel een portie lustte! Ik had het restje wat over was gisteren wel in de koelkast gezet, zodat hij vandaag ook nog wat had.

Bij deze dus mijn zuurkoolstamp met spekjes voor opa.
Zuurkoolstamp met spekjes voor opa
(voor 4 personen)

Ingredienten:
- 1 pakje zuurkool
- 1200 gr (kruimige) aardappelen
- 2 pakken speklapjes a la minute
- speklapjeskruiden (Verstegen)
- Ketjap Asin
- Zout/peper
- Evt. melk (op kamertemperatuur)
- Wat boter

Bereidingswijze:
- Doe de zuurkool met 4 a 5 el water in een pannetje en laat 25-30 minuten koken.
- Schil de aardappels, snijd in stukken en kook in ca. 20 minuten zacht.
- Snijd de speklapjes in reepjes. Verhit wat boter in een koekenpan. Doe de reepjes speklap in de pan als deze heet is. Breng flink op smaak met de speklapjeskruiden (ca. 2 el), zout en peper. Roerbak de reepjes op middelhoog vuur. Voeg, als de reepjes allemaal een bruine kleur hebben gekregen, een flinke scheut ketjap toe. Roerbak de reepjes tot ze allemaal bedekt zijn met een glanzend bruin laagje en het enige overige vocht in de pan de jus is.
- Giet de aardappelen af, bewaar een kopje van het kookvocht. Stamp de aardappelen tot een puree, en voeg een klontje boter en zo veel kookvocht (eventueel kan je ook melk pakken) toe dat het smeuiig wordt.  Breng de puree goed op smaak met zout en peper.
- Giet de zuurkool af en schep deze door de aardappelpuree.
- Serveer de zuurkoolstamp met de spekreepjes en de jus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten