woensdag 20 juni 2012

Proefpakket-Cupcakes

Voor een panel-onderzoek kreeg ik een pak cupcake-mix thuisgestuurd. Superleuk! Daar ben ik wel voor in natuurlijk!

Het pakket bestond uit een witte doos (zelfde formaat als de cupcake-mix pakketten in de winkel), met daarbovenop een briefje geplakt met de inhoud van de verpakking, wat je zelf nog toe moest voegen, en de bereidingswijze. Daarbij ook nog een vragenlijst die je ingevuld terug moest sturen.
En het gaan worden (niet het minst belangrijk natuurlijk)... Appel-kaneel Cup Cakes!
Het klonk in ieder geval al goed om mee te beginnen!

Wat zat er in de doos?
- 250 gr bakmix
- 45 gr crèmepoeder
- 10 gr amaretti-kruimels
- 12 bakvormpjes

Ik verzamelde alle benodigde ingrediënten en ging aan de slag!


In principe was de bereidingswijze niet moeilijk. Vooral niet als je al vaker cakejes hebt gemaakt. Wel is deze anders dan de standaard; die wordt namelijk meestal met boter bereidt. In deze cakejes wordt olie gebruikt.
De bereidingstijd vond ik wel net een tikkeltje te lang duren. Ik deed er 17 minuten over om de cakejes de oven in te krijgen. Ze moesten 25 minuten bakken, vervolgens helemaal afkoelen (dit duurde het langst, minimaal 30 minuten). En als laatste versieren (10-15 minuten).
Wel had ik ook meteen mijn eerste puntje van kritiek te pakken; de beschrijving van de bereidingswijze kon veel beter. Zonder beschrijving was ik zeker op het begin wel sneller geweest. De woordkeuze mocht van mij ook anders (bijvoorbeeld 'spijsolie' en 'circulatieoven' veranderen in '(zonnebloem)olie' en 'heteluchtoven'. Daarbij waren ze vergeten te vermelden (voorafgaande aan stap 1) dat je de oven moet voorverwarmen. En de beschrijving van het versieren van de cakejes vond ik ook een beetje vaag... Ik heb de crème er maar gewoon bovenop gesmeerd, ik weet niet hoe zij het bedoelen...

Maar dan nu het cakeje zelf. Toen ik de bakmix in de kom deed, werd ik wel enthousiast. Het rook namelijk erg lekker; naar amandel! Helaas na bereiding was mijn enthousiasme een beetje gedempt.
De cakejes waren na het bakken nog heel erg licht van kleur, hoewel ze wel gaar waren (had ik gecheckt). De amandelgeur was een beetje vervlogen tijdens het bakken. De crème die erop ging als versiering was ook een beetje korrelig. Heel erg aantrekkelijk was het uiterlijk dus niet...
Dan de geur; het cakeje rook je dus niet zo sterk meer, een klein beetje maar. Wat je wel rook, waren de decoratieve amaretti-kruimeltjes, maar ook deze geur was niet zo sterk. De geur 'lokte' je dus niet om een cakeje te gaan eten. Toevallig stond er tegelijkertijd met deze cakejes ook gewone (boeren)cake op tafel. Die rook ik over deze cupcakes heen! Wat me wel verbaasde overigens. Kaneel is een krachtige geur, waarom ruik ik die niet?
Door naar de smaak. Ook deze was helaas niet wat ik ervan had veracht. Op 'zoetheid' scoorde dit cakeje het laagste wat ik kon invullen op het enqueteformulier: absoluut niet zoet genoeg!
De smaak beoordeelde ik ook als 'niet zo lekker'. Er zat maar heel weinig smaak aan dit cakeje.
Ook de crème had maar een zeer zwakke kaneelsmaak, en deze was net als het cakeje niet zoet genoeg. Een té zoete suikerbom is natuurlijk niet lekker, maar dit cakeje mistte toch echt wel smaak.
De appel in het cakeje proefde je eigenlijk niet, je merkte het alleen aan de structuur wanneer je in het cakeje beet. Dat was ook wel jammer. Ze hadden het 'appel-kaneel cupcakes' genoemd, maar beide smaken kwamen dus niet naar voren. Uitgezonderd de appelstukjes, was de rest van het cakeje eigenlijk te smeuiig. Het cakeje bleef aan je gehemelte plakken tijdens het eten.
De totale smaak van het cakeje was dus flauw, en ik denk dat zowel de smaak, smeuiigheid en kleur er op vooruit zouden gaan als de cakejes wat langer of op een hogere temperatuur gebakken zouden worden.

Mijn totale beoordeling over deze cupcakemix was dus ook slecht (het cijfer 2, bij een keuze van 1 t/m 7). En ik zou deze dus ook niet aanbevelen aan anderen zoals hij nu is. Ik heb al mijn kritiekpunten op het formuliertje erbij geschreven. Hopelijk verbeteren ze hun mix, misschien dat ik hem dan wel zou aanbevelen. Want de combinatie appel-kaneel is natuurlijk een klassieker!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten